شهادت دهمین ستاره ی آسمان امامت و ولایت تسلیت باد
 
 


مسجد خیابان رودکی تهران (سلسبیل)

شهادت دهمین ستاره ی آسمان امامت و ولایت تسلیت باد

 


 

شهادت دهمین ستاره ی آسمان امامت و ولایت را به پیشگاه فرزند بزرگوارش، حضرت بقیه الله مهدی صاحب الزمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)، تعزیت و تسلیت عرض می نمایم . 

 

حضرت امام علی النقی الهادی (علیه السلام)، دهمین امام شیعیان، در روز 3 ماه رجب سال 254 ه. ق. در سن 41 سالگی به شهادت رسید (1) .

حضرت امام علی النقی الهادی (علیه السلام)، فرزند حضرت امام محمّد التقی الجواد (علیه السلام) در 15 ذی الحجه ی سال 212 ه. ق. در «مدینه النّبی (ص)» در محله ی «صریا» به دنیا آمد، پدرش او را به نام جدّش، حضرت امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) و نیای بزرگوارش حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)، «علی» نام نهاد و کُنیه اش را «ابوالحسن» نامید، که به «ابوالحسن ثالث» مشهور گردید .

القاب با مسمای حضرتش، از سیما و سیرت بزرگوار و مطهرش حکایت می کنند، که برخی از آن القاب، عبارتند از : «نجیب»، «مرتضی»، «هادی»، «نقی»، «عالِم»، «فقیه»، «اَمین»، «مؤتمن»، «طیّب»، ...

مشهورترین لقب آن حضرت «هادی» و «نقی» است .

حضرت امام علی النقی الهادی (علیه السلام) در سال 239 ه. ق.، به شهر «سامراء» هجرت، و در محلّه ی «عسگر»، اقامت نمود، به دلیل اینکه، آن جناب و فرزند بزرگوارش حضرت امام حسن عسگری (علیه السلام) در سامرّا سُکنی فرمودند در محله ای به نام «عسکر»، از این جهت به آن دو بزرگوار «عسکری» می گفتند .

والدة معظمه جلیله اش، سمّانه «مغربیه» است، معروف است به «سیده» . در «جنّات الخلود» است که آن مخدّره همیشه روزة سنتی داشت، در زهد و تقوا مثل و مانند نداشت . در دُرّالنّظیم است که کنیة آن مخدّره «اُم الفضل» بوده است .

در محرم سال 220 ه. ق.، «معتصم»، حضرت امام محمّد التقی الجواد (علیه السلام) را فراخواند، و ایشان را به شهادت رساند، بنابراین، حضرت امام علی النقی الهادی (علیه السلام) در سن 8 سالگی به امامت رسید .

دوران زندگی حضرت امام علی النقی الهادی (علیه السلام) با خلافت به ناحق «مأمون عباسی»، «معتصم»، «واثق»، «متوکل»، «منتصر»، «مستعین»، «معتز»؛ و آخرالامر «معتز» آن حضرت را با زهر، شهید کرد .

 

ایّام روزه ی مستحّبی

«شیخ طوسی» و دیگران روایت کرده اند از «اسحاق بن عبدالله علوی عریضی» که گفت : اختلاف شد ما بین پدرم و عموهایم در میان چهار روزی که مستحّب است روزه گرفتن آن در سال، پس سوار شدند و رفتند خدمت حضرت امام علی النقی الهادی (علیه السلام) و در آن هنگام آن حضرت در «صریا» مقیم بود، پیش از آنکه به «سُرَّ مَن رَأی» (سامرّا) برود .

پس از آنکه ایشان خدمت آن جناب رسیدند، آن حضرت فرمود : آمده اید که از من سئوال کنید از ایّامی که در سال روزه اش مستحب است .

گفتند : بلی ! ما نیامدیم مگر برای تعیین این مطلب .

حضرت امام علی النقی الهادی (علیه السلام) فرمود : آن چهار روز، یکی «هفدهم ربیع الاول» است و آن روزی است که حضرت محمّد مصطفی رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم) در آن روز متولد شده است، و دیگر روز «بیست و هفتم رجب» است، و آن روزی است که حضرت محمّد مصطفی رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم) مبعوث شده است در آن روز، و سیّم (سوم)، روز «بیست و پنجم ذی القعده» است، و آن روزی است که در آن روز زمین پهن شده است، «دحوالارض»، و چهارم، روز «هیجدهم ذی الحجّه» است و آن روز عید غدیر خم است، روزی که حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) از طرف خداوند به امامت و ولایت اُمت اسلام، برگزیده شد .

 

غروب خورشیدِ ولایت و امامت

مدّت عمرِ مبارکِ حضرت امام علی النقی الهادی (علیه السلام)، 41 سال و چند ماه بود، حدود 13 سال و 4 ماه را در «مدینه النّبی (ص)» اقامت فرمود و مابقی ایام امامت خویش را به اجبارِ «متوکل» در «سامراء» بود . حاکمان عباسی، از اذیت و آزار حضرتش دریغ نکردند، تا اینکه «معتز»، آن حضرت را به شهادت رساند .

حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام)، فرزند بزرگوار حضرت امام علی النقی الهادی (علیه السلام)، ایشان را غسل و کفن انجام داد، و نماز برآن حضرت خواند، و ایشان را در منزل خود، در مکانِ فعلیِ حرم مطهر دفن نمود .

پی نویس

1- توضیح المقاصد، ص 16 / فیض العلام، ص 297 / مسارالشیعه، ص 34 / قلائد النحور، ج رجب، ص 22 / بحارالانوار، ج 50، ص 117 الی 192 / بحارالانوار، ج 99، ص 596 / مصباح کفعمی، ج 2، ص 5899 / مصباح المنتهجد، ص 741

تهیه و تنظیم ... خ شهرابی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: مذهبی، ،
:: برچسب‌ها: شهادت دهمین ستاره ی آسمان امامت و ولایت تسلیت باد, مسجد حجت ابن الحسن(عج), شهادت امام هادی علیه السلام, ,
نویسنده : حمید داودی راد
تاریخ : سه شنبه 1 ارديبهشت 1394